Search
Close this search box.
Blog

Hoe maak je een goed cv?

Tips om je cv te optimaliseren

‘Een cv; dat is toch gewoon een opsomming van je werkervaring?’ Geloof ons: dat is het allang niet meer. Het is jouw unieke professionele visitekaartje; een krachtig instrument dat poorten opent naar nieuwe carrièrekansen. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe job, een carrièreswitch overweegt of simpelweg je mogelijkheden wilt verkennen: een goed en up-to-date cv is megabelangrijk.

Maar… Wat is een cv dan precies?

Een cv (curriculum vitae) is een overzicht van iemands opleiding, werkervaring, vaardigheden en andere relevante informatie. Het doel van een cv is om een potentiële werkgever snel inzicht te geven in de achtergrond en kwaliteiten van een kandidaat. Maar dan moet die cv wél goed in elkaar zitten. Hier zijn enkele redenen waarom het bijhouden van een actueel cv cruciaal is voor jouw loopbaansucces + handige tips om binnen no-time je cv te optimaliseren.

Waarom is een goed cv zo belangrijk?

1. Een eerste indruk maak je maar 1 keer
Klinkt cliché, maar het is wel waar. Het is vaak het eerste wat werkgevers onder hun neus krijgen. Een goed opgesteld cv geeft meteen een positieve eerste indruk. En dat is megabelangrijk wanneer je wilt solliciteren op die gave job 😉!

2. Het vertelt je loopbaangeschiedenis in een notendop
Je hebt natuurlijk al veel kennis en ervaring opgedaan in het werkveld. Dus ze zouden gek zijn als ze niet voor jou kiezen. Maar dan moet het wel in één oogopslag duidelijk zijn wat die ervaring precies inhoudt. Want heel eerlijk: werkgevers hebben geen tijd om ‘tussen de regeltjes door te lezen’. Een cv geeft op een beknopte manier jouw professionele geschiedenis, prestaties en vaardigheden weer. Zo hebben werkgevers snel inzicht in wie je bent en wat jij te bieden hebt.

3. Het vergroot je kans op een gesprek
Zoals we hierboven al hebben verteld, gaat een werkgever écht niet een boekwerk van een cv doorspitten om je ‘al dan niet’ uit te nodigen voor een gesprek. Een duidelijk en overtuigend cv vergroot de kans dat je wordt uitgenodigd voor sollicitatiegesprekken. Het is je kans om te laten zien dat je voldoet aan de eisen van de functie.

4. Het matcht met de vacature
Een goed cv is afgestemd op de specifieke vacature waarvoor je solliciteert. Het benadrukt je meest relevante vaardigheden en ervaringen, waardoor je opvalt tussen andere kandidaten. Hierdoor kunnen ze niet meer om je heen!

5. Het laat je goud zien
Je cv geeft niet alleen een overzicht van je werkgeschiedenis, maar toont ook de toegevoegde waarde die je hebt geboden in eerdere posities: je goud. Dit kan van invloed zijn op salarisonderhandelingen en werkgevers overtuigen van je waarde voor het bedrijf.

Tips om je cv binnen 30 minuten te optimaliseren

Maar hoe zorg je er nu voor dat je zo’n killer cv maakt? We geven je 11 tips (want 10 is zo standaard) om je cv te optimaliseren.

  1. Houd je cv beknopt en relevant; meestal niet langer dan twee pagina’s. Werkgevers willen snel relevante informatie vinden, dus wees beknopt en to the point.
  2. Plaats de meest relevante informatie, zoals je werkervaring en vaardigheden, bovenaan je cv. Werkgevers besteden meestal de meeste aandacht aan het bovenste gedeelte van het document.
  3. Controleer op taal- en spelfouten of laat anderen je cv lezen voor feedback. Niets zo slordig als typfouten. Het kan een verkeerd signaal afgeven (want hoe serieus ben je dan?).
  4. Gebruik termen uit de vacature. De werkgever heeft niet voor niets een aantal termen genoemd in de vacature. Daar zijn ze dus naar op zoek. Door deze termen te gebruiken in je cv (en motivatiebrief), maak je de inhoud relevanter.
  5. Licht relevante werkervaring kort toe. Mensen zijn geneigd om bij werkervaring alleen een functietitel, bedrijfsnaam en periode te noemen. Of dit verkeerd is? Absoluut niet. Maar je kunt er meer uithalen door één of twee extra zinnen toe te voegen. Vermeld bijvoorbeeld welke taken je had, welke mijlpalen je hebt bereikt of welke vaardigheden je hebt ontwikkeld.
  6. Maak lijstjes van je vaardigheden. Lijsten werken. Punt. Ze zijn het geheim als het gaat om overzicht. Het geeft je werkgever de gelegenheid om razendsnel te zien welke skills jij in de aanbieding hebt.
  7. Plaats je meest relevante werkervaring eerst. Grote kans dat deze werkervaring ook het meest relevant is.
  8. Lijn je tekst uit naar links, zodat je cv geen rommeltje wordt. Zo kost het de werkgever minder moeite om je cv te lezen.
  9. Verkoop jezelf door je cv te beginnen met een persoonlijke samenvatting van 2 tot 4 zinnen.
  10. Durf werkervaring weg te laten. Want heel eerlijk: dat je in een vorig leven verschillende bijbaantjes hebt gehad, is niet relevant.
  11. Overweeg een tof ontwerp om tussen al die andere cv’s op te vallen. Jij bent uniek. Laat het ze zien!
Wil je dat Loper jouw medewerker begeleidt tijdens het re-integratietraject? Loper biedt re-integratie die werkt. Op maat, efficiënt, duidelijk en persoonlijk. Neem contact op om met ons te sparren of om direct met ons aan de slag te gaan!

Lees ook